Scarborough Fair ( Canticle ) 短歌

2017021108:22

 



 

c9pwbx47.gif

 

花似伊 柳似伊
葉葉聲聲是別離
雨急人更急

湘江西 楚江西
萬水千山遠路迷
相逢終有期

1y2ollu5.gif

 


紅衫飄零  蜀道崎嶇
無限巍峨
歎空懷寶鏡  未識戀意
難逃宿命  心願誰托 

北地連營  舊京巷陌
嬌軀難承家與國
別離意  望仙山聖境
淚眼婆娑 

花折  不忍輕責
心如鑒身隨千傾波
歎此番別後  關山路遠
萬千心事  更與誰說 ?

朔雪南飛  罡風北渡
遙寄相思一曲歌
懷長恨  對千軍萬馬
不懼金戈

1y2ollu5.gif

若你去  Scarborough  市集
香菜  鼠尼草 迷迭香  百里香
空氣  迷漫  幽香

看到我的她
請告訴她  我想她 !

請她
為我織衣  為我滌裳
為我尋田  為我守耕
待征戰畢  勝號角起
我會歸來 !


1y2ollu5.gif



問爾所之,是否如適 
Are you going to Scarborough Fair 
蕙蘭芫荽,鬱鬱香芷 
Parsley sage rosemary and thyme 
彼方淑女,憑君寄辭 
Remember me to one who lives there 
伊人曾在,與我相知 
She once was a true love of mine 

囑彼隹人,備我衣緇 
Tell her to make me a cambric shirt 
蕙蘭芫荽,鬱鬱香芷 
Parsley sage rosemary and thyme 
勿用針剪,無隙無疵 
Without no seams nor needle work 
伊人何在,慰我相思 
Then she will be a true love of mine 

伴唱: 
彼山之陰,深林荒址 
On the side of hill in the deep forest green 
冬尋氈毯,老雀燕子 
Tracing of sparrow on snow crested brown 
雪覆四野,高山遲滯 
Blankets and bed clothes the child of maintain 
眠而不覺,寒笳清嘶 
Sleeps unaware of the clarion call 

囑彼隹人,營我家室 
Tell her to find me an acre of land 
蕙蘭芫荽,鬱鬱香芷 
Parsley sage rosemary and thyme 
良田所修,大海之坻 
Between the salt water and the sea strand 
伊人應在,任我相視 
Then she will be a true love of mine 

伴唱: 
彼山之陰,葉疏苔蝕 
On the side of hill a sprinkling of leaves 
滌彼孤塚,珠淚漸撤 
Washes the grave with slivery tears 
昔我長劍,日日拂拭 
A soldier cleans and polishes a gun 
寂而不覺,寒笳長嘶 
Sleeps unaware of the clarion call 

囑彼隹人,收我秋實 
Tell her to reap it with a sickle of leather 
蕙蘭芫荽,鬱鬱香芷 
Parsley sage rosemary and thyme 
斂之集之,勿棄勿失 
And gather it all in a bunch of heather 
伊人猶在,唯我相誓 
Then she will be a ture love of mine 

伴唱: 
烽火印嘯,浴血之師 
War bellows blazing in scarlet battalions 
將帥有令,勤王之事 
Generals order their soldiers to kill 
and to fight for a cause 

爭鬥緣何,久忘其旨 
They have long ago forgotten 
癡而不覺,寒笳悲嘶 
Sleeps unaware of the clarion call 



e8e7da32.gif

 

 




Photo: Website
 Scarborough fair ( Canticle )--Simon & Garfunkel


https://www.youtube.com/watch?v=qrUbfCjyeRk

No commercial value
無商用 若侵權 告之速删



  •   usalottery888 於 2017-02-12 07:07 3F

  • Scarborough Fair 英格蘭中世紀民謠,

    史卡博羅市集是一場盛大的交易盛事,從八月十五日開始,為期45天。
    來自英格蘭各地,歐洲大陸的商人,都會聚集在史卡博羅鎮上進行交易。

    這首歌由吟遊詩人(bard),或是(shaper)所唱;
    他們唱過一鎮又一鎮,每當聽到一首歌,帶往下一個小鎮吟唱時,

    在賽門(Simon)與葛芳柯(Garfunkels
    ) 1966年的
    「Parsley, sage, rosemary and thyme香菜、鼠尾草、迷迭香與百里香」專輯中,
    即引用了不少這些詩句,也讓這首歌一舉成名。

    在每個詩節第二行中重複出現的藥草
    ~ 香菜、鼠尾草、迷迭香和百里香,決定了這首歌的主要主題。

    對於中古時期的人們來說,它們就跟今日的紅玫瑰一樣,賦予無盡想像。
    象徵著歌手希望愛人與自己能擁有的一切美德。 

    Parsley香菜 (Petroselinum crispum) 據說香菜可以調和苦味,
    中古時期的醫師,也將此特性轉化為精神層次。 
    Sage鼠尾草 (Salvia officinalis) 鼠尾草千年以來以象徵力量聞名。 
    Rosemary迷迭香 (Rosmarinus officinalis) 迷迭香代表忠貞、愛與紀念。
    Thyme百里香 (Thymus vulgaris) 象徵著勇氣



    Picture
     Scarborough

    節取自~

    http://lsw1230795.mysinablog.com/index.php?op=ViewArticle&articleId=1512349




     
  •   L.sf 於 2017-02-11 08:43 2F
  • 版主於 2017-02-11 15:41 回覆

    天圓圓,月圓圓,財圓圓,運圓圓, 
    事圓圓,情圓圓,壽圓圓,福圓圓, 
    家圓圓,人圓圓, 祝 妳與家人 元宵節快樂~(^_^)~

     

    萍聚~ 元宵燈詞

    http://usalottery888.nidbox.com/diary/read/9423465


    文638
  •   usalottery888 於 2017-02-11 08:29 1F


  • Scarborough Fair

    你是否要去斯卡堡趕集?
    Are you going to Scarborough Fair?
    歐芹、艾蒿、香草芬芳,
    Parsley, sage, rosemary and thyme
    請替我問候那裡一位美女;
    Remember me to one who lives there,
    她曾是我鍾愛的姑娘。
    For once she was a true love of mine.

    讓她給我做件細麻襯衣,
    Have her make me a cambric shirt,
    歐芹、艾蒿、香草芬芳,
    Parsley, sage, rosemary and thyme
    不用針線,也沒有縫隙;
    Without no seam nor fine needle work,
    那她才是我鍾愛的姑娘。
    And then she'll be a true love of mine.

    讓她用梧桐木紡麻襯底,
    Tell her to weave it in a sycamore wood lane,
    歐芹、艾蒿、香草芬芳,
    Parsley, sage, rosemary and thyme
    用一籃鮮花將麻衣盛起;
    And gather it all with a basket of flowers,
    那她才是我鍾愛的姑娘。
    And then she'll be a true love of mine.

    讓她在一眼枯井裡洗衣,
    Have her wash it in yonder dry well,
    歐芹、艾蒿、香草芬芳,
    Parsley, sage, rosemary and thyme
    那裡泉水不湧,雨水不滴,
    Where water ne'er sprung nor drop of rain fell,
    那她才是我鍾愛的姑娘。
    And then she'll be a true love of mine.

    讓她給我找一英畝土地,
    Have her find me an acre of land,
    歐芹、艾蒿、香草芬芳,
    Parsley, sage, rosemary and thyme
    在海沫之間,在沙灘之際;
    Between the sea foam and over the sand,
    那她才是我鍾愛的姑娘。
    And then she'll be a true love of mine.

    讓她用羊羔的犄角耕地,
    Plow the land with the horn of a lamb,
    歐芹、艾蒿、香草芬芳,
    Parsley, sage, rosemary and thyme
    再播撒堤北乾癟的麥粒;
    Then sow some seeds from north of the dam,
    那她才是我鍾愛的姑娘。
    And then she'll be a true love of mine.

    割麥要用軟皮作鐮刀鋒利,
    Tell her to reap it with a sickle of leather,
    歐芹、艾蒿、香草芬芳,
    Parsley, sage, rosemary and thyme
    再用石楠花將麥穗盛起;
    And gather it all in a bunch of heather,
    那她才是我鍾愛的姑娘。
    And then she'll be a true love of mine.

    如果她做不到,也別洩氣,
    If she tells me she can't, I'll reply,
    歐芹、艾蒿、香草芬芳,
    Parsley, sage, rosemary and thyme
    至少讓我知道她曾經努力;
    Let me know that at least she will try,
    那她就是我鍾愛的姑娘。
    And then she'll be a true love of mine.

    愛情總是要出一些難題,
    Love imposes impossible tasks,
    歐芹、艾蒿、香草芬芳,
    Parsley, sage, rosemary and thyme
    只要心誠就能夠把山移;
    Though not more than any heart asks,
    我要知道她是我鍾愛的姑娘。
    And I must know she's a true love of mine.

    親愛的,當你破解了難題,
    Dear, when thou has finished thy task,
    歐芹、艾蒿、香草芬芳,
    Parsley, sage, rosemary and thyme
    就來我這裡,把親事相提;
    Come to me, my hand for to ask,
    你就是我鍾愛的姑娘。
    For thou then art a true love of mine.

    ~~ 網路